Jdi na obsah Jdi na menu
 


Na konci devadesátých let začal slábnout prodej letadel 767, a to zejména díky konkurenci Airbusu A330. V této době začal uvažovat Boeing o novém typu letadla, které by nahradilo 767 a bylo konkurenceschopné. Takovým strojem se původně zdál být Boeing Sonic Cruiser.

B

Boeing 787-3

Délka

55,5 m

Výška

16,5 m

Rozpětí

51,6 m

Max. vzletová hmotnost

163,5 t

Max. kapacita nádrží

124,7 tis. l

Dostup

13.000 m

Cestovní rychlost

905 km/h

Dolet

6.500 km

Počet cestujících

290-330

Uvedení do provozu

2010

oeing Sonic Cruiser byl plánován jako letadlo dosahující téměř rychlosti zvuku (0,95 Mach), čímž by bylo zhruba o 20% rychlejší než běžně užívané modely. Podle odhadu Boeingu by stroj spálil asi o 15-20% více paliva než ostatní letadla, což by však bylo vykompenzováno kratší dobou letu. Po počátečním zájmu zejména amerických aerolinií však přišly události z 11. září 2001 a následná krize v letecké dopravě. Pro letecké společnosti začal být mnohem více důležitý ekonomický provoz spíše než vyšší rychlost letadel. To mělo za následek ukončení projektu Sonic Cruiser v prosinci 2002. 

Místo něj přišel Boeing s projektem nazvaným původně 7E7, později definitivně přejmenovaným na 787. Nové widebody letadlo by mělo využívat z velké části technolgií navržených původně pro Sonic Cruiser. Pro letecké společnosti byla důležitá zejména 20% úspora paliva oproti ostatním srovnatelným letadlům. Třetina této úspory byla vytvořena díky dokonalejším motorům, třetina z důvodu lepší aerodynamiky a poslední třetina připadá na zdokonalené systémy letadla, mezi kterými lze zmínit například použití elektricky poháněných kompresorů. Tento projekt vyvolal u leteckých společností natolik silný zájem, že v dubnu 2004 Boeing po objednávce 50 letadel od All Nippon Airways oznámil oficiální spuštění vývoje letadla 787 (tehdy ještě 7E7), Boeingem také označovaného jako Dreamliner.

 

Boeing 787-9

Délka

63 m

Výška

16,5 m

Rozpětí

60 m

Max. vzletová hmotnost

244,9 t

Max. kapacita nádrží

138,7 tis. l

Dostup

13.000 m

Cestovní rychlost

905 km/h

Dolet

16.300 km

Počet cestujících

250-290

Uvedení do provozu

2010

Boeing vybral pro nový model dva typy motorů - General Electic GEnx a Rolls-Royce Trent 1000. Je to poprvé u moderních proudových letadel, kdy mají různé typy motorů stejný interface a jsou tak vzájemně zaměnitelné. Použití velkého množství syntetických materiálů učinilo 787 velice lehkým letadlem v porovnání k jeho výkonu. Boeing kladl také důraz na zvýšení komfortu pasažerů. Tlak uvnitř kabiny je ekvivalentní hodnotě tlaku v nadmořské výšce 1.800 metrů oproti 2.400 metrům u ostatních strojů. Model 787 disponuje největšími okny ze všech moderních civilních letadel (27x47 cm), což umožňuje pasažerům výhled až na horizont.

V současné době nabízí Boeing čtyři varianty letadla 787. Základní verzí je 787-8, v typickém provedení s 223 sedadly ve třech třídách a doletem až 15.700 km. Tato varianta je zamýšlena jako náhrada letadla 767-300ER a ze strany Airbusu nemá žádného přímého konkurenta. Další verzí je 787-3, jež je určena pro kratší, hustěji obsazené lety. Typické je provedení pro 296 pasažerů ve dvou třídách s doletem 6.500 km. Uvedení do provozu se předpokládá v roce 2010 a Boeing počítá s touto verzí jako náhradou za Airbusy A300 a A310 a vlastní stroje 757-300, 767-200 a 767-300.

 

Další mometnálně nabízenou verzí je 787-9, prodloužená základní verze pro 259 cestujících ve třech třídách, přičemž s jejím uvedením do provozu se počítá v roce 2010. Jako přímou konkurenci 787-9 nabízí Airbus nový model A350-800. Nedávno začal Boeing nabízet i verzi s označením 787-10, která by měla být přímým konkurentem Airbusu A350-900. Mělo by se jednat o prodlouženou variantu s kapacitou 300 cestujících a společnosti Qantas a Emirates Airlines již o ni projevily zájem. Předběžně se počítá s jejím uvedením do provozu v letech 2012-2013.

Po počáteční objednávce od All Nippon Airways přišly brzy další a během jednoho roku jich Boeing získal 237, což z 787 učinilo nejrychleji se prodávající letadlo v dějinách. Boeing očekává, že do data uvedení do provozu bude mít více než 500 objednávek. Mezi zájemci jsou zejména asijské společnosti jako Air India, Air China, Japan Airlines, ale například i americké Continental Airlines či Northwest Airlines nebo australská společnost Qantas.
 
                                   Fotografie

Obrazek

Boeing 787-8

Délka

55,5 m

Výška

16,5 m

Rozpětí

58,8 m

Max. vzletová hmotnost

216,5 t

Max. kapacita nádrží

124,7 tis. l

Dostup

13.000 m

Cestovní rychlost

905 km/h

Dolet

15.700 km

Počet cestujících

210-250

Uvedení do provozu

2008

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář