Jdi na obsah Jdi na menu
 


Současně s vývojem letadla 757, jakožto nástupce úspěšného modelu 727, se Boeing rozhodl vyvíjet i sesterský model označený číslicemi 767. Díky paralelnímu vývoji tak byla letadla 757 a 767 uvedena na trh v těsném sledu a společně přišla s několika zásadními technologickými změnami. Obě dvoumotorová letadla se tak od sebe příliš technologicky neliší, nejvýznamnějším rozdílem je widebody design použitý u 767, tedy širší trup v provedení s dvěma uličkami. 

N

Boeing 767-200ER

Délka

48,51 m

Výška

15,85 m

Rozpětí

47,57 m

Hmotnost

76,6 t

Max. vzletová hmotnost

175,5 t

Max. užitečný náklad

33 t

Dostup

13.200 m

Cestovní rychlost

850 km/h

Dolet

12.300 km

Počet cestujících

216-290

Motory

Proudové

2x

Pratt&Whitney PW4062

282 kN

General Electric CF6-80C2B7F

276 kN

a druhé straně se však jedná o nejužší widebody letadlo, které je v současné době v provozu. Šírka letadla dovoluje použití sedmi sedadel vedle sebe (2-3-2), některé, zejména charterové, aerolinky využívají i osm sedadel (2-4-2). Z technologických vylepšení stojí za zmínku použití nového zakřivení křídel, jež je vhodnější pro lety ve vyšších nadmořských výškách, a dále zejména zavedení nového systému EFIS (Electronic Flight Instrument System).

Díky tomuto systému mají piloti na čtyřech elektronických obrazovkách okamžitý přehled o všech nejdůležitějších charakteristikách letadla, týkající se mimo jiné polohy a rychlosti či letového kurzu. Dalším vylepšením je nový systém nazývaný EICAS (Engine Indications and Crew Alerting System), jenž na dalších dvou elektronických displayích zobrazuje nejdůležitější informace o fungování vnitřních systémů letadla a o výkonu motorů. Tyto systémy nahradily mnoho dříve používaných mechanických měřících přístrojů a světelných varovných signálů a vytvořily tak nový standard v dopravním letectví, pro který se vžilo anglické označení "glass cockpit".

Obrazek

 

Stejně jako u sesterského letadla 757 nabízel Boeing leteckým společnostem nejdříve verzi -100, o kterou však nebyl příliš velký zájem z důvodu nižší kapacity cestujících a velké podobnosti s modelem 757. Modelem schopným dosáhnout komerčního úspěchu se tak ukázala být až verze -200, jež měla oproti verzi -100 prodloužený trup. Oficiální spuštění vývoje letadla 767 se datuje do července 1978 a přispěla k němu objednávka 30 strojů od United Airlines. První let 767 se uskutečnil v září 1981 a o rok později již letadlo létalo v běžném provozu. Boeing vyvinul i verzi s označením -200ER, která byla doplněna o centrální palivovou nádrž, jež dovolovala delší dolet. Poslední dodávka verze -200/-200ER proběhla v roce 1994 a zdálo se, že Boeing výrobu uzavře. Do hry však byla verze -200ER vrácena v roce 1998 po objednávce od Continental Airlines.

V

Boeing 767-300ER

Délka

54,94 m

Výška

15,85 m

Rozpětí

47,57 m

Hmotnost

81,4 t

Max. vzletová hmotnost

181,9 t

Max. užitečný náklad

39,7 t

Dostup

13.200 m

Cestovní rychlost

850 km/h

Dolet

10.900 km

Počet cestujících

210-350

Motory

Proudové

2x

Pratt&Whitney PW4062

282 kN

General Electric CF6-80C2B7F

276 kN

Rolls-Royce RB211-524H

265 kN

únoru 1982 Boeing oznámil vývoj nové verze s označením -300. Ta byla o 6,42 metrů delší než -200, což byl také jediný významný rozdíl mezi oběma verzemi. První let proběhl v lednu 1986 a v září stejného roku letadlo vstoupilo do komerčního provozu. Verze s prodlouženým doletem, označená -300ER, se ukázala být u leteckých společností velice oblíbenou a je používána zejména na dálkových letech u méně vytížených linek. Do provozu byl tento model uveden v březnu 1988 u American Airlines. Od verze -300 je odvozen i nákladní model s označením -300F.

Zatím poslední modifikací letadla 767 je verze -400ER, jejíž vývoj započal na konci roku 1996. Nejvýznamnější změnou oproti předchozí verzi je opět prodloužená délka letadla o 6,4 metrů. Vylepšení se dočkala také křídla, jež mají delší rozpětí díky použití tzv. wingtips (plošky na konci křídel zlepšující aerodynamiku). Palubní deska, brzdy i kola jsou podobné jako u modelu 777, stejně jako interiér letadla. Ovládání 767-400ER je velice podobné jak s 777, tak i s modely Next-Generation 737, což umožňuje významně snížit náklady na školení personálu. V komerčním provozu je verze -400ER od září 2000.

L

Boeing 767-400ER

Délka

61,37 m

Výška

16,87 m

Rozpětí

51,92 m

Hmotnost

103,1 t

Max. vzletová hmotnost

204,1 t

Max. užitečný náklad

45,5 t

Dostup

12.500 m

Cestovní rychlost

850 km/h

Dolet

11.000 km

Počet cestujících

245-375

Motory

Proudové

2x

Pratt&Whitney PW4062

282 kN

General Electric CF6-80C2B8F

283 kN

etadlo Boeing 767 se stalo jedním z nejoblíbenějších letadel pro lety přes Atlantický oceán. Jako první ze všech dvoumotorových letadel splnilo požadavky ETOPS (Extended Range Twin-engine Operation Performance Standards) pro lety, při nichž je letadlo během letu vzdáleno od nejbližšího vhodného letiště více než 60 minut (tento limit byl později zvýšen až na 180 minut). Výroba letadel 767 stále pokračuje a ke konci roku 2005 bylo dodáno celkem 934 strojů.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Progon

(WalterOxype, 10. 9. 2019 18:30)

https://kinosstok1n1.livejournal.com/9880.html
https://kinosstok1n1.livejournal.com/29467.html
https://kinosstok1n1.livejournal.com/24839.html
https://kinosstok1n1.livejournal.com/9618.html
https://kinosstok1n1.livejournal.com/28856.html

Привет

(ThomasMut, 8. 9. 2019 15:12)

Приветик всем, я тут новенький "352"