Dvoumotorové letadlo označené 717 je nejmenším civilním dopravním letadlem Boeingu. Do běžného provozu vstoupilo sice až na konci devadesátých let, ale jeho historie sahá mnohem dál. Boeing 717 je totiž přejmenovaný McDonnell Douglas MD-95, jenž je odvozený z letitého Douglas DC-9, který poprvé vzlétl již v roce 1965.
Boeing 717-200 | |
Délka | 37,80 m |
Výška | 8,87 m |
Rozpětí | 28,44 m |
Hmotnost | 31,7 t |
Užitečný náklad | 11 t |
Max. vzletová hmotnost | 49,9 t |
Cestovní rychlost | 811 km/h |
Dolet | 2.500 km |
Počet cestujících | 106-117 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Rolls-Royce BR715 | 93 kN |
S nabídkou nového typu letadla přišla firma McDonnell-Douglas v roce 1991. Letadlu se dostalo označení MD-95, což mělo vystihovat předpokládaný rok uvedení do provozu. Jednalo se o zkrácenou verzi úspěšného stroje MD-80, zhruba ve velikosti letadla DC-9. Společnost však dlouho hledala prvního zákazníka. Našla ho až v roce 1995 v americké nízkonákladové společnosti ValueJet, jež objednala 50 kusů letadel a na stejný počet získala opci. Přesto bylo spuštění vývoje nového letadla na základě jediné objednávky od téměř neznámé společnosti s pochybným finančním zázemím velice optimistické.
Na konci roku 1996 nabídla firma Boeing za převzetí McDonnell-Douglas Company 13 miliard dolarů a o rok později se uskutečnila fúze těchto dvou společností. Boeing rychle zastavil výrobu všech civilních letadel MD, s výjimkou právě MD-95 a krátce i nákladního MD-11F. MD-95 byl definitivně přejmenován na Boeing 717, ale odborníci mu velkou budoucnost nedávali a očekávali brzké ukončení programu.
Boeing skutečně nebyl příliš úspěšný v prodeji 717. Získal několik objednávek od leasingových společností a menších operátorů a následně i velkou objednávku 50 kusů od Trans World Airlines, která však byla později snížena. Po událostech ze září 2001 a následném dramatickém snížení poptávky po letecké přepravě oznámil Boeing, že uvažuje o ukončení programu 717. Po dlouhém zvažování se nakonec Boeing rozhodl pokračovat s výrobou. Nejdůležitějším faktorem zřejmě bylo, že ukončením výroby 717 by Boeing v podstatě rezignoval na trh letadel s kapacitou okolo 100 cestujících, jenž by téměř výhradně připadl Airbusu A318 Navíc, každá aerolinka, která by koupila A318, by v případě zájmu o větší letadlo měla mnohem větší důvod koupit A319 či A320 než konkureční 737.
Pokračování ve výrobě se Boeingu brzy vyplatilo. Přišly objednávky i od renomovaných firem (např. Qanstas), a po 19 strojích v roce 2000 a pouze 6 v roce 2001, přijal Boeing v roce 2002 celkem 32 objednávek 717 navzdory masivnímu poklesu leteckého průmyslu. Konkurence v této době značně poklesla a jedinými stroji na trhu letadel pro 100 cestujících tak byl právě Boeing 717, Airbus A318 a Embraer EMB195
To se však v následujících letech změnilo. Boeing 717 začal v objednávkách zaostávat za regionálními letadly vyráběnými firmami Embraer a Bombardier, jako například v roce 2003, kdy se Air Canada rozhodla v zakázce za 2.3 miliardy USD dát přednost právě strojům Embraer ERJ a Canadair CRJ. V lednu 2005 pak Boeing oznámil rozhodnutí o ukončení programu 717. Poslední z celkem 155 letadel Boeing 717 opustil továrnu Boeingu v květnu 2006.
Náhledy fotografií ze složky Boeing 717