První myšlenky na vývoj letadla pro ultradlouhé vzdálenosti se v Airbusu objevily již v polovině sedmdesátých let. Do konce roku 1980 byly vytvořeny dokonce tři různé návrhy a zvláště ten s označením TA11S se dá označit za přímého předchůdce pozdějšího A340, neboť to byl první plán na čtyřmotorové letadlo. Oficiální program vývoje čtyřmotorového A340 byl vak spuštěn až v červnu 1987.
A340 byl vyvíjen společně s A330, přičemž tyto stroje se od sebe v hlavních parametrech liší pouze v počtu motorů. První let A340 se uskutečnil v říjnu 1991, přičemž se jednalo o verzi -300. V únoru příštího roku pak následoval první let verze -200, která je oproti verzi -300 zrhuba o čtyři metry kratší, má nižší kapacitu cestujících a delší dolet. Během letových testů, které byly prováděny na šesti strojích, bylo uskutečněno 750 letů a bylo nalétáno přes 2.400 letových hodin. V červnu 1993 odstartoval v Paříži stroj verze -200 na cestu okolo zeměkoule, kterou zvládl s pouze jednou zastávkou za 48 hodin a 22 minut.
První letadla verze -200 byla dodána Lufthanse a první komerční let se uskutečnil v červnu 1993. Verze -300 byla jako první dodána Air France a první let se uskutečnil v únoru 1993. Za zmínku stojí také klon verze -200, jenž nese označení A340-8000, a který je vybaven přídavnými nádržemi, které mu dovolují zvýšit dolet až na 15 tis. km.
Airbus A340-300 | |
Délka | 63.70 m |
Výka | 16.74 m |
Rozpětí | 60.30 m |
Hmotnost | 129,8 t |
Max. vzletová hmotnost | 260 t |
Max. uitečný náklad | 41 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 880 km/h |
Dolet | 12.400 km |
Počet cestujících | 303-335 |
Uvedení do provozu | 2/1993 |
Motory | |
Proudové | 4x |
CFM International CFM56-5C | 139 kN |
CFM International CFM56-5C3 | 145 kN |
Airbus vyvinul jetě další dvě verze A340, jež jsou založeny na verzi -300. Jedná se o verze -500 a -600, jejichž vývojový program byl spuštěn v prosinci 1997. Verze -500 je zhruba o 3 metry delší než -300 a může nabídnout ultradlouhý dolet přes 15,5 tis. km. Verze -600 je jetě o 7,5 metru delší než -500 a pojme v typickém provedení 372 cestujících. První let -500 se uskutečnil v únoru 2002, do komerčního provozu stroj vstoupil v roce 2003, verze -600 pak již zhruba o rok dříve.
Airbus A340-600 | |
Délka | 75.30 m |
Výka | 17.80 m |
Rozpětí | 63.70 m |
Hmotnost | 177 t |
Max. vzletová hmotnost | 365 t |
Max. uitečný náklad | 55,8 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 890 km/h |
Dolet | 13.900km |
Počet cestujících | 380-419 |
Uvedení do provozu | 8/2002 |
Motory | |
Proudové | 4x |
Rolls-Royce Trent 556 | 249 kN |
Airbus A340-200 | |
Délka | 59.39 m |
Výka | 16.74 m |
Rozpětí | 60.30 m |
Hmotnost | 126 t |
Max. vzletová hmotnost | 260 t |
Max. uitečný náklad | 47 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 880 km/h |
Dolet | 13.800 km |
Počet cestujících | 263-303 |
Uvedení do provozu | 6/1993 |
Motory | |
Proudové | 4x |
CFM International CFM56-5C | 139 kN |
CFM International CFM56-5C3 | 145 kN |