Model A321 je prodlouženou verzí modelu A320 s větší kapacitou cestujících (o 24%), větší kapacitou nákladu (o 40%) a s nižšími provozními náklady na sedadlo. A321 je kompatibilní se všemi modely rodiny A320 (tedy i s A318 a A319). Kromě délky se od A320 liší větším výkonem motorů, vyztuženými křídly a trupem, zjednodušeným a vylepšeným palivovým systémem a také většími pneuamtikami. Oproti svému přímému konkurentu Boeingu 757 dokáže A321 ušetřit v průměru polovinu paliva, přičemž je i díky větší šířce trupu komfortnější pro cestující než 757.
Airbus A321-200 | |
Délka | 44.51 m |
Výška | 11.76 m |
Rozpětí | 34.09 m |
Hmotnost | 48 t |
Max. vzletová hmotnost | 89 t |
Max. užitečný náklad | 20,5 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 845 km/h |
Dolet | 4.900 km |
Počet cestujících | 186-220 |
Uvedení do provozu | 1/1994 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Int'l Aero Engines V-2530-A5 | 133 kN |
Int'l Aero Engines V-2353-A5 | 147 kN |
CFM International CFM56-5B1 | 133 kN |
CFM International CFM56-5B2 | 139 kN |
CFM International CFM56-5B3 | 42 kN |
Letadlo je vybaveno třemi nezávislými hydraulickými systémy. I v případě selhání dvou z těchto systémů je letadlo schopno pomocí třetího systému bezpečně přistát. Pro případ současného selhání motorů a elektroniky je letadlo vybaveno malým generátorem, který dokáže jen s pomocí proudění vzduchu vyrobit dostatek energie pro přistání. Dokonce i v případě téměř vyloučeného selhání všech těchto systémů je možno letadlo ovládat mechanicky pomocí kabelů a přistát s ním.
Vývoj modelu A321 byl oznámen v listopadu 1989, v březnu 1993 se pak uskutečnil první let verze -100, jež vstoupila do běžného provozu díky Lufthanse v lednu 1994. O téměř tři roky později se uskutečnil první let verze -200, jež byla oproti předchozí verzi vybavena silnějšími motory a větší kapacitou nádrží, což umožňovalo delší dolet.
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 19. 1. 2022 9:10)