Model A319 je v podstatě zkrácenou verzí úspěšného modelu A320. Jeho vývoj započal v červnu 1993 díky objednávce šesti strojů od leasingové společnosti ILFC. První objednávka od leteckého operátora pak přišla v únoru 1994 (šest strojů pro francouzského přepravce Air Inter). První let A319 se uskutečnil v srpnu 1995, do běžného provozu pak A319 vstoupil v dubnu 1996 u společnosti Swissair.
Airbus A319 | |
Délka | 33.84 m |
Výška | 11.80 m |
Rozpětí | 33.91 m |
Hmotnost | 39.88 t |
Max. vzletová hmotnost | 64 t |
Max. užitečný náklad | 13 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 845 km/h |
Dolet | 6.800 km |
Počet cestujících | 124-142 |
Uvedení do provozu | 5.800 km |
Motory | |
Proudové | 2x |
Int'l Aero Engines V-2500-A5 | 113 kN |
CFM International CFM56-5A | 104 kN |
Oproti modelu A320 doznala verze A319 kromě délky pouze drobných změn. Zhruba 95% dílů z modelu A320 bylo použito i u A319. Přidáno bylo pouze několik technických inovací, jako například nový GPS navigační systém.
Zajímavou verzí A319 je i stroj s označením A319CJ (Corporate Jet). Jedná se o business letadlo, jež je přímým konkurentem Boeing Bussiness Jet. Airbus spustil vývoj v roce 1997, přičemž první let se uskutečnil v květnu 1999. A319CJ je téměř identický s A319, ale je vybaven přídavnými nádržemi, jež umožňují výrazně delší dolet.
Airbus A319CJ | |
Délka | 33.8 m |
Výška | 11.8 m |
Rozpětí | 33.9 m |
Hmotnost | 58,5 t |
Max. vzletová hmotnost | 75,5 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 845 km/h |
Dolet | 11.650 km |
Počet cestujících | 10-39 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Int'l Aero Engines V-2527M-A5 | 118 kN |
CFM International CFM56 |
|