Vzhledem ke zvýšené poptávce aerolinií po menším letadle, než že je A300, se Airbus v červenci 1978 rozhodl začít s vývojem stroje s označením A310. Nejednalo se však o vývoj zcela nového letadla. Při vývoji prvního letadla Airbusu (A300) bylo navrhnuto celkem jedenáct možných variant a jedna z nich (s označením A300B10) se stala základem pro model A310, který je tak svému předchůdci velice podobný. Některé rozdíly však mezi těmito modely samozřejmě existují. Tím nejvýznamnějším je délka letadla; A310 je zhruba o sedm metrů kratší, má nižší kapacitu cestujících a jen čtyři dveře. Vylepšení se dočkal kokpit a křídla, která mají menší rozpětí, zdokonaleno bylo také zavěšení motorů. Díky zlepšené aerodynamice ušetří A310 oproti A300 zhruba dvacet procent paliva.
První let verze A310-200 (vývoj původně plánované verze -100 byl zamítnut z důvodu nízké poptávky) se uskutečnil v dubnu 1982 a již o rok později stroj létal v běžném provozu pod barvami Lufthansy. Delší testovací období nebylo z důvodu podobnosti s A300 zapotřebí. Po prvních objednávkách od evropských aerolinek dokázal Airbus proniknout i na americký trh díky velké zakázce od PanAmu.
Airbus A310-200 | |
Délka | 46.66 m |
Výška | 15.80 m |
Rozpětí | 43.89 m |
Hmotnost | 80.14 t |
Max. vzletová hmotnost | 142 t |
Max. užitečný náklad | 33 t |
Dostup | 12.200 m |
Cestovní rychlost | 860 km/h |
Dolet | 6.800 km |
Počet cestujících | 212-280 |
Uvedení do provozu | 4/1983 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Pratt&Whitney JT9D-7R4D1 | 213 kN |
General Electric CF6-80A3 | 222 kN |
General Electric CF6-80C2A2 | 238 kN |
General Electric CF6-80C2A8 | 262 kN |
Pratt&Whitney PW4152 | 231 kN |
Pratt&Whitney PW4156 | 249 kN |
Airbus dodával i verzi s označením -200C, jež mohla být přeměněna na nákladní letadlo během pouhých patnácti hodin (prvním zákazníkem a v podstatě "strůjcem" této verze byla holandská společnost Martinair). Současně Airbus vyráběl i klasciké nákladní letadlo s označením -200F, jehož prvním zákazníkem byl FedEx. Celkem bylo dodáno 85 strojů verze -200. V roce 1983 byla výroba zastavena a Airbus se plně koncentroval na výrobu verze -300, která může díky větším palivovým nádržím létat na delších tratích.
Airbus A310-300 | |
Délka | 46,66 m |
Výška | 15,80 m |
Rozpětí | 43,89 m |
Hmotnost | 81,20 t |
Max. vzletová hmotnost | 150 t |
Max. užitečný náklad | 33 t |
Dostup | 12.200 m |
Cestovní rychlost | 850 km/h |
Dolet | 9.600 km |
Počet cestujících | 212-280 |
Uvedení do provozu | 7/1985 |
Motory | |
Proudové | 2x |
Pratt&Whitney JT9D-7R4D1 | 213 kN |
General Electric CF6-80A3 | 222 kN |
General Electric CF6-80C2A2 | 238 kN |
General Electric CF6-80C2A8 | 262 kN |
Pratt&Whitney PW4152 | 231 kN |
Pratt&Whitney PW4156 | 249 kN |